Pisaliśmy już o tym, że każda zabawka czegoś uczy. To jest teza postawiona przez niejednych uczonych i naukowców. Dzisiaj zatem, chcielibyśmy wam ukazać to na przykładach, byście już pod żadnym kątem, nie mieli wątpliwości co do tego, że zabawki wpływają na rozwój waszego dziecka.
ZABAWKI MANUALNE
Zabawki te uczą obserwacji, zręczności, dziecko musi wiedzieć, że po jakiejś jego akcji np. pchnięciu kulki, występuje reakcja np. kulka zaczyna się toczyć i uderza w drugą kulkę. Zabawki te pobudzają w dziecku obserwację zjawisk zachodzących w jego otoczeniu, uczą logicznego myślenia. Dziecko widzi co się dzieje i analizuje, musi pobudzić koncentrację w celu prawidłowej zabawy, typu : uderzając młotkiem w kropkę biedronki przepycha ją na drugą stronę- musi jednak trafić w kropkę, a nie w biedronkę, aby to się udało. Rozwija w ten sposób swój umysł.
GRZECHOTKI, KOLOROWANKI, KLOCKI
Te najbardziej popularne zabawki uczą dziecko podstawowych umiejętności, czyli rozpoznawania kolorów, kierunków [prawo, lewo, góra, dół] , dziecko za ich pomocą uczy się liczb, jak również rozwija swój artyzm. Za pomocą klocków dzieci rozwijają własną kreatywność i wyobraźnię, ze względu na to, iż muszą wyobrażenie jakie powstało w ich głowie, przenieść na coś namacalnego, czyli wieżę, którą zbudują z klocków.
ZABAWA W SKLEP
Przede wszystkim, gra tą zabawką uczy nasze dziecko zasad uprzejmości, które są wymagane w sklepie, różnych -w zależności od tego czy jest się sprzedawcą czy kupującym. Poza tym, dziecko nabywa podstawowej wiedzy o życiu w społeczeństwie, swoje obserwacje przenosi na praktykę, co ułatwi mu adaptację w świecie dorosłych. Dziecko uświadamia sobie jakie czynności powinien wykonać w sklepie, uczula się na ich kolejność. Poznaje zasadę przyczyno-skutkowości. Dzięki zabawie w sklep, jest następnie w realnym życiu bardziej otwarte i zaradne.
Ta zabawa jest również najczęstsza zabawą w gromadzie. Dzieci wtedy są zmuszone do podziału ról między sobą, do współpracy, jak również do dzielenia się zabawkami, a więc są to edukacyjne czynności, które wpływają na późniejsze relacje międzyludzkie.
ZABAWA W KUCHNIĘ
Większość plusów tej zabawy jest takich samych jak w zabawie w sklep, jednak ta gra przystosowuje również i przyzwyczaja do ról społecznych jakie odgrywamy w naszym życiu.
Wraz z wiekiem zabawy dziecka zmieniają swój charakter. Proste ruchy manipulacyjne niemowlęcia przekształcają się stopniowo w coraz bardziej skomplikowane czynności ruchowe i zabawy konstrukcyjne, a w dalszej kolejności w zabawy naśladowcze i zabawy tematyczne. Na każdy z tych etapów potrzebne są dziecku inne zabawki, a także kredki, farbki, plastelina, książeczki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz